Sunday, January 11, 2009

Seri lagi di Stoke City!

Kecewa! Berjaga sampai pukul 3.30 pagi at last draw lagi! Hangin betol! Peluang untuk jarakkan jurang mata melepas begitu saja. Harap-harap game MU lawan Chelsea malam ni pun seri jugak.


Aku kadang-kadang tak faham dengan taktik Rafa kali ni. Setelah berpengalaman seri dengan Stoke masa di Anfield September tahun lalu, sepatutnya inilah masa Liverpool membalas semula dengan berbelas-belas gol(kalau boleh la...). Pasukan bawahan takkan tak boleh belasah? Tapi melihatkan kesebelasan utama yang Rafa pilih aku dah rasa 50-50. Mana Keane? Mana Torres?

Aku memang mengharapkan Keane atau Torres atau kedua-duanya ada sebagai penyerang tapi malangnya Rafa memilih Kuyt sebagai penyerang utama bergandingan dengan Gerrard. Pelik gak apasal Rafa taknak guna Keane sebagai penyerang tunggal? Aku boleh terima Torres tiada dalam senarai sebagai langkah keselamatan kerana baru sembuh dari kecederaan. Atau mungkinkah Rafa dah mula sangsi dengan presrasi Keane? Tak turunkan Keane semalam pun seri gak 0-0. Rugi bai beli mahal-mahal lepas tu simpan. Dalam keadaan terdesak kadang-kadang mamat ni boleh pakai jugak seperti game dengan Arsenal dan Bolton.

Pada aku, untuk perlawanan penting seperti semalam Rafa seharusnya menurunkan barisan terkuat supaya dapat mengumpul mata semaksimum yang boleh. Bukan memilih penyerang pilihan ke-3 atau ke-4 sebagai menggalas tanggungjawab jaringkan gol. Bergandingan pulak dengan pemain tengah seperti Marcherano dan Lucas yang tak se-kreatif Alonso. Peluang menjadi lebih sukar. Memang sukar pun. Ditambah taktik Stoke yang bermain agak bertahan dan fizikal, ruang untuk jaringkan gol menjadi terhad.

Lebih baik letak semula Gerrard di tengah berganding dengan Marcherano. Sementara Kuyt kekal di kanan dan Babel atau Riera di kiri. Aku rasa eksperimen Rafa gagal semalam. Kalau dah tak percaya dengan Keane apa tunggu lagi? Owen sedang menunggu untuk di offer.

Seperkara lagi kelemahan Liverpool ialah sayap kanan. Buat masa ini Kuyt dan Benayoun yang dipertanggungjawabkan. Kira bolehlah. Kadang-kadang menjadi, kadang-kadang hampeh! Sebelum ni aku ada terbaca Spurs offer Lennon swap dengan Pennant. Wah! berita baik tu. Tapi la ni senyap pulak. Pennant pula dengar khabar di offer kontrak baru setahun dengan Liverpool. Tak jadi lah tu. Takpelah tak dapat Lennon, ada beberapa pemain lain yang Rafa boleh buat Eksperimen seperti El Zhar, tak pun Ar Zhar...hehe.. :D